søndag 16. august 2009

Uh-oh, I did it again (om å lage elevnettverk)

Forrige bloggpost kunne muligens oppfattes dit hen at jeg ikke lenger er overbevist om fordelene ved studentsentrert læring og samarbeid på nett. Det er langt fra tilfelle. Problemet er heller å finne en god nok form på dette - og natt til i dag, mens jeg likevel ikke fikk sove, så jeg plutselig for meg en mulig modell. For å ikke glemme den geniale planen mens jeg sov stod jeg straks opp og satte i gang med å jobbe.

Jeg innrømmer det før noen andre påpeker det: Jeg er ingen webdesigner. Dette prosjektet kan sikkert gjøres mye stiligere og mer funksjonelt når man kan slikt. Men jeg liker å lage ting selv, og det har jeg altså gjort igjen. Det vil si; jeg har begynt på noe som kanskje kan fungere godt nok for meg og 60 elever i Vg3 til at det kan kalles et fremskritt. "Man tager hvad man haver" er i grunnen et fint prinsipp! Ved hjelp av tre ulike web 2.0-applikasjoner og It's Learning håper jeg derfor å få til en bedre ramme rundt undervisningen enn i fjor.

Først litt om forutsetningene jeg har tatt utgangspunkt i:
a) It's Learning er fortsatt en nødvendig del av skolehverdagen både for meg og elevene. Alt av vurderinger og karakterer som skal synkroniseres med SkoleArena må ligge der. Dessuten er elevene vant til å bruke det, og de har de andre fagene sine der. Kalenderfunksjonen i ITSL kan skape oversikt for dem over deres totale skolehverdag. Dette må jeg ta hensyn til.
b) Jeg liker brukergrensesnittet i facebook, og Ning tilbyr nesten det samme. Målet er å etablere en startside ved hjelp av Ning der elevene finner så og si all nødvendig informasjon på samme side, slik at de raskt får oversikt over gjøremål i faget når de logger seg på. Dette kan gjøres blant annet ved å bruke RSS. I tillegg får de sin egen profilside i nettverket og muligheten til å delta i forum, chat og grupper samt at de får oppdatert siste nytt i nettverket.
c) Jeg liker ikke bloggfunksjonen i Ning. Den er for lik forumet, og det er en dårlig editor. Derimot liker jeg Blogger. Fleksible maler og mulighet for eget personlig uttrykk gjør at jeg fremdeles liker denne tjenesten veldig godt til undervisningsbruk. Det samme gjelder Wikispaces. Etter å ha brukt den i et par år er jeg fortsatt godt fornøyd med funksjonaliteten. Målet er å bygge opp en fagwiki omtrent som i fjor, basert på læreplanmålene.

Som tenkt, så gjort
Først opprettet jeg Ning-nettverket. Det fikk navnet Norskprotokollen fordi det både leder tankene til fortidens klasseprotokoller og til dagens datakommunikasjon.
Jeg har satt det opp med følgende innhold:

Deretter opprettet jeg klassebloggen. Den er selvsagt veldig uferdig ennå, og jeg skal nok komme tilbake til den i et senere innlegg. Det samme gjelder wikien som jeg ikke har gjort noe med i det hele tatt. Bloggen har fått sitt første innlegg og er tenkt som en kanal for løpende informasjon fra meg til elevene. Jeg vil også at elevene skal lenke sine blogger til den, samt legge inn egne blogginnlegg på sin profilside via RSS. På den måten kan vi finne stoffet fra flere innfallsvinkler. Sånn ser startsiden i Ningen ut nå:

Jeg er fryktelig spent på hva elevene synes. Det vil nok være et bristende punkt for noen at det er mange nettsteder involvert som krever egne kontoer, så jeg skal introdusere LastPass som hjelp til å holde styr på det hele. Det er også mye annet her som ikke er ferdig tenkt - skal vi bruke meldingssystemet i ITSL eller i Ning? Hvordan styre flowen dersom elevene kommer inn via ITSL? Skal vi endre navn på noe av dette så det ikke blir forvirrende at alt heter "Protokollen"? Elevene må være med og vurdere her. Dersom de ikke blir fortrolige med systemet mitt må det jo forenkles. Men jeg har stor tro på disse ungdommene, og håper det beste mens jeg venter spent på dommen.

15 kommentarer:

Lisa sa...

Dette ser veldig spennende ut. Det som er så bra med NNG, som du også påpeker er at den ligner akkurat nok på facebook til at elevene fort finner ut av hvordan de kan bruke det. Det ser ut som om elevene dine kan få et spennende og variert år sammen med deg:-)

Bjørn Helge sa...

Dette ser jo bra ut - jeg har tenkt i lignende baner selv i sommer. Jeg har tro på at et slikt opplegg kan bli bra, men har samme betenkeligheter med å blange skolearena, its, ning ++. Tenk om det hadde vært mulig å få låne en som kan slikt til å lage et system på bestilling! Et visuelt og funksjonelt tiltalende system med enkel administrasjon av fravær, et googlekalender-basert system og gode arenaer for samhandling og kommunikasjon (som en ning).
Hva som bør på ning og hva på its er ikke helt opplagt, nei. Det som ville vært greit, var hvis en kunne fått rss fra nyhetsboksen på ningen til its, dvs at its ble oppdatert fra ningen.

Ingunn sa...

Utgangspunktet mitt her er at elevene skal finne lett frem. Fravær på SkoleArena oppfatter jeg som greit nok. Det burde ikke være så vanskelig å legge inn RSS fra Ning til ITSL - skal prøve det med en gang! God ide.

lektormelby sa...

Det er så bra at det ikke bare er jeg som våkner om natten og får slike idéer, og det er enda bedre at noen faktisk står opp og setter det hele opp. Dette ser ut som et bra opplegg, og det som slår meg at det eneste som fremstår som litt overflødig her, faktisk er it´s learning. Jeg forstår at grunnen til at du har det med er at du må ha det med pga. vurderingsarbeidet. Selv gjør jeg vurderingene direkte i skolearena. Grunnen til at jeg likevel bruker it´s learning er at det er det som er systemet arbeidsgiver har levert, og som alle de andre lærerne bruker, og derfor det elevene er mest vant til. Men elevne mine liker det jo ikke. Det er endel elever som klager på systemet - de kommer ikke inn på det hjemmefra - det går dessuten treigt - det er rimelig ufikst og 90-talls i designet sammenliknet med liknende tjenester de er vant til, feks. facebook, nettby, blink, origo og annet. Jeg er selv i stuss å hvor mye info jeg skal legge ut på it´s learning, og hvor mye som skal legges ut på min egen blogg, og nå - om jeg skal gjøre som deg, eller om dette blir for mye smør på flesk.

Ingunn sa...

Ja, det er vurderingsarbeidet og karakterboka som er hovedårsaken. Håpet er at dette kan ta bort en del av sukkingen over ITSL, og at det blir en grei blanding av åpent og lukket. Jeg har foreløpig lagt alt i Ningen lukket unntatt forsiden, men dette blir det også litt opp til elevene å avgjøre. Jeg tror det meste av informasjonen fra meg vil ligge åpent på bloggen og her.

@Bjørn Helge: Det var ikke helt lett å legge inn RSS, nei, og heller ikke opplagt hvor det blir liggende godt synlig til enhver tid. Vi får fundere videre.

Bjørn Helge sa...

RSS fra ning til its:
1 Gjøre ningen offentlig (men sette at besøkende bare får se forside og hake av for at alle medl skal godkjennes)
2 Da blir RSS tilgjengelig fra flere av elementene, bl.a. arrangementene. Jeg la inn RSS fra arrangementer, som da kan abonneres på i Its med SpringWidgets.

En mulighet i alle fall.

Ingunn sa...

Takk for tips. Min største innvending er vel at oppslag flyttes nedover hele tiden, så jeg vet ikke hvor det er best å legge en RSS-feed i ITSL. Men bedre enn ingenting likevel.

Bjørn Helge sa...

Tja, hvis du ikke legger inn oppslag i ItsLearning, blir jo RSSen liggende øverst. Og tanken med RSS er vel at det ikke skal være nødvendig å bruke Itsl mer enn nødvendig, bar få ut de viktigste beskjedene der også?

Torill sa...

Veldig bra dette, du er så kreativ. Har tenkt litt på ning selv, men det har jeg aldri jobbet med tidligere så jeg vet ikke helt. Men wiki og klasseblogg har jeg i alle fall tenkt å bruke. Tror imidlertid Ning er fint for elevene fordi det ligner litt på Facebook så kanskje jeg skulle prøve. Men RSS vet jeg ikke hvordan jeg fikser fra Ning til itsl og omvendt. Har du en bruksanvisning du har skrevet en eller annen gang?

LK sa...

Så morsomt og spennenden, Ingwii! Spent på å høre mer om hvordan det fungerer med elevene.

Marita sa...

Du er så flink altså! Blir spennende å se hvordan dette fungerer, og hva elevene synes. Lykke til!

oddsens sa...

Veldig bra at du blogger om dette og deler erfaringene. Interessant lesing. Takk til dere andre også som kommenterer og er med å gi innblikk i hvordan dere tenker.

Ingunn sa...

Takk for mange positive kommentarer og innspill her. Når det gjelder RSS er det ikke noe probem å legge det inn i oppslag i ITSL, men det går ikke å klikke seg gjennom derfra og rett inn til Nin, så det problemet må løses på et vis. Jeg har ingen bruksanvisning, Torill, men det er ganske greit forklart under valget "sett inn web 2.0-innhold" i ITSL-editoren. Man bruker en Spring-widget. Det kan også godt være at jeg lager en grundigere beskrivelse av oppsettet mitt dersom det er interesse for det.

Eirik sa...

Plutselig var ikke meldingen på It's Learning så kryptisk allikevel... I've got you all figured out, now...

Nissemann sa...

Kjempestilig, tror jeg skal kopiere noen av dine ideer til ungdomsskolebruk etter hvert. Lykke til!

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no