tirsdag 25. august 2009

EtherPad forenkler samskriving

Samskrivingsverktøy er interessante blant annet fordi de åpner opp for samarbeid på tvers av fysiske grenser. Det betyr at samarbeidet som startet på skolen enkelt kan fullføres hjemmefra, noe som forenkler livet til kolleger eller klassekamerater som bor langt unna hverandre. En annen fordel er at to eller flere kan sitte i samme rom og notere fra en presentasjon eller forelesning i det samme dokumentet. To personer får med seg mer enn en, noe som kan gi et fyldigere referat. Man kan gi et par elever av gangen ansvaret for å lage et felles referat av en presentasjon som etterpå kan distribueres til hele klassen, og be de andre om å lukke igjen pc-en så lenge presentasjonen foregår. Eller grupper av elever kan notere spørsmål mens læreren gjennomgår nytt stoff, og spørsmålene kan deretter kan brukes til oppsummering. Til slutt deles resultatet, og alle får bedre notater enn de antagelig ville ha skrevet alene på tradisjonelt vis. Slikt samarbeid kan også være til støtte for elever som ellers litt for lett lar seg distrahere av andre nettsider - det er vanskeligere å drive avgårde på nettet dersom det blir veldig synlig for andre, som det blir ved samarbeidsoppgaver. Derfor kan det være lurt å ofte be elevene sitte to og to og notere. Det finnes flere samskrivingsverktøy å velge mellom, blant annet Google Docs og Microsoft Office Live Workspace, som begge leverer solide produkter. For noen måneder siden fikk jeg høre om EtherPad via Leif, og nå har jeg testet det ut. Det ser veldig nyttig ut. Så hvorfor velge EtherPad?

EtherPad har noen unike fordeler som gjør det svært tiltalende for bruk i klasserommet:

  • Du trenger ingen konto, ikke noen pålogging
  • Du skriver i ekte sanntid, alle endringer synes umiddelbart
  • Ulike forfattere fargekodes slik at det er enkelt å se hvem som gjør hva

Dette er etter min mening de viktigste fortrinnene til EtherPad. I tillegg har de lagt inn muligheten til å eksportere teksten som Word, PDF osv, men vær obs på at fargekodene da forsvinner, så teksten bør være ferdig redigert først. Man kan også lagre underveis slik at det er mulig å gå tilbake hvis en feil skulle oppstå.

Hva med sikkerheten? Alle EtherPads lagres på nettet til "evig tid". Det er ikke mulig å slette dem. De bør derfor ikke inneholde sensitiv informasjon. Det er også viktig å bokmerke lenken sånn at du finner pad'en igen. Det er nemlig ingen mulighet for å spore opp en pad såfremt den ikke ligger i nettleserens historikk. Jeg har lagd en screencast som viser det viktigste du trenger å kunne om EtherPad. Det er kjempelett - du lærer deg det på fem minutter!

EtherPad screencast from Ingunn Kjol Wiig on Vimeo.

7 kommentarer:

Henning Fjørtoft sa...

Også nå som jeg var på vei til å starte med prosessdokumenter i it's learning... Selv jeg som er litt digital rekker ikke å følge med de kjappeste i klassen! Etherpad ser nyttig og enkelt ut, men er ikke veldig estetisk tiltalende, synes jeg. Sanntidsfunksjoner er sympatisk. Har den flere funksjoner som ikke ITL har?

Smart tips :)

Ingunn sa...

Hei Henning, takk for kommentar! Den virkelig store fordelen her er at man kan sitte og skrive sammen uten synkroniseringsforsinkelser. Det blir omtrent som å snakke i telefonen. Prosessorientert dokument iITSL har jeg bare så vidt sett på, og jeg synes det ser litt kronglete ut. Men til mer tradisjonell prosess-skriving er det sikkert bedre enn EtherPad. Det er ikke noe jeg har sterke meninger om siden jeg kjenner for dårlig til det.

EtherPad egner seg til å ta kjappe notater, til å samle inn informasjon og til å dele kjapt. Det har naturligvis også begrensninger, blant annet få redigeringsmulighter, litt dårlig sikkerhet og kanskje også en lite tiltalende layout.

Henning Fjørtoft sa...

Takk for et klart svar. Jeg har viet oppmerksomheten mot de lavere klassene i det siste, og ikke greid å komme så langt i 2.0-universet som jeg hadde ambisjoner om i vår.

Jeg hadde tenkt å bruke prosesskriving til å lage en brukergenerert ordbok i et emne jeg underviser i nå. Skal rapportere erfaringer på min egen blogg etterhvert.

Unknown sa...

Hei Ingunn! Hvilket program bruker du til video-opptakene? Sees snart! Det blir hyggelig å treffe deg!

Ingunn sa...

Hei Albertine! Jeg bruker Screenflow (finnes bare til Mac). Jeg ser også frem til å hilse på deg i Førde - veldig hyggelig!

Unknown sa...

Tusen takk!

Marita sa...

Fin video, tydelig og enkelt å følge deg, og så lærte jeg litt nytt! Takk for gode tips til bruk! Jeg hadde faktisk ikke prøvd Etherpad før vi hadde vår lille vurderingsdiskusjon.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no