tag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post7213222148209446690..comments2023-03-28T17:14:52.242+02:00Comments on Tanketråder fra en lektors hverdag: Tony Wagner og sentrale ferdigheter del 3Ingunnhttp://www.blogger.com/profile/14036244826673654020noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-6006635114698848862009-02-17T13:38:00.000+01:002009-02-17T13:38:00.000+01:00Ikke sant.. klare mål som kan evalueres er helt nø...Ikke sant.. klare mål som kan evalueres er helt nødvendig. Her er det viktig å ha tenkt veldig grundig gjennom ting og ha pilotert ting før man begynner å reorganisere.<BR/><BR/>Sorry, Ingunn, nå skriver jeg igjen for langt i kommentarfeltet ditt :<BR/><BR/>På høgskole og universitet er det sikkert mye av det lærerne nå bruker tid på som kan flyttes over til elevene selv (svar innbyrdes på faglige spørsmål, der lærer følger med, kommenterer og ser over til slutt?) <BR/><BR/>Dessuten er det avgjort en del av undervisninga som kan gjøres like godt via digitale medier som kan gjenbrukes (interaktiv video med de smarteste ekstrametodene) Dette er to av mange metoder som kan frigjøre lærertida til de situasjonene der det er viktigst at læreren er til stede og forklarer og diskuterer, gjerne med mange på en gang.<BR/> <BR/>Og at studentene ikke bruker tid på det de uansett ikke lærer noe av. Men dette er lettere sagt enn gjort..<BR/><BR/>Laurillards bok er litt vanskelig tilgjengelig, men er noe av det klokeste jeg har lest om disse temaene noensinne.<BR/><BR/>Noen som har praktiske forslag eller erfaringer om hvordan elever kan trenes på endring og uforutsette situasjoner?Martin Aahttps://www.blogger.com/profile/13141542952844189655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-91879180922194434142009-02-16T11:16:00.000+01:002009-02-16T11:16:00.000+01:00Takk for boktips om Laurillard. Henne kjente jeg i...Takk for boktips om Laurillard. Henne kjente jeg ikke til fra før. <BR/>Det er et vanskelig spørsmål du stiller. Jeg tror at en av forutsetningene for å klare noe slikt er at vi må reorganisere skolen i betydelig grad. Det nytter ikke å kjøre store simuleringer innenfor dagens struktur av fag og klasser. Tverfaglige & tvertrinnlige prosjekter vil kanskje være en mulighet hvis vi skal gjøre noe slikt. Problemet er å få det til å bli konkretisert skikkelig - hva er målene, hvordan skal de evalueres?.Ingunnhttps://www.blogger.com/profile/14036244826673654020noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-12765734912273584082009-02-16T09:20:00.000+01:002009-02-16T09:20:00.000+01:00To personer som faller meg inn som har delsvar på ...To personer som faller meg inn som har delsvar på hvordan læreren kan løse denne oppgaven<BR/>- Michael Wesch (allerede jo spredt mye rundt i den norske bloggosfæren - http://www.youtube.com/user/mwesch, kommer visst til It´s Learning-konferansen i Bergen?)<BR/>- Diana Laurillard (boka Rethinking University teaching fx, har en dybde og et sammenhengende rammeverk om disse tinga)<BR/><BR/>Og hvordan kan læreren få til dette uten å selv bruke uhorvelig mye tid og krefter?Martin Aahttps://www.blogger.com/profile/13141542952844189655noreply@blogger.com