tag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post4380217532397399093..comments2023-03-28T17:14:52.242+02:00Comments on Tanketråder fra en lektors hverdag: Veiledning og vurderingIngunnhttp://www.blogger.com/profile/14036244826673654020noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-65550782361886470522009-01-11T17:39:00.000+01:002009-01-11T17:39:00.000+01:00Leser jo denne nå, 6 måneder etter at du skrev den...Leser jo denne nå, 6 måneder etter at du skrev den, så her har det sikkert skjedd ting både hos dere og andre steder. Likevel hadde jeg lyst til å kommentere det - om ikke annet, så for å lufte egne tanker.<BR/>Jeg er veldig enig i ideen om å samle en del hos kontaktlærer, av flere grunner:<BR/>- det vil være gunstig å unngå urimelig opphopning av samtaler på lærere med mange storklasser. JEg tviler sterkt på at kvaliteten på samtalene vil bli all verdens og vil trolig få litt mye preg av pro forma. Litt av hensikten med veiledning bør jo være muligheten for oppfølging; ved å samle samtalene hos kontaktlærer (som i større grad vil kunne bruke tid, ev. gjennomføre flere samtaler) blir det mulig å oppnå høyere kvalitet. Elever med slikt tilbøyeligheter vil også ha vanskeligere for å "slippe unna" fordi det er en lærer som sitter med oversikten, og som sørger for å følge opp inngåtte avtaler/planer.<BR/>- mange av elevenes styrker og vekstpunkter er erfaringsmessig sammenfallende fra fag til fag. Ved at kontaktlærer samler inn informasjo fra faglærere, vil denne kunne se mønstre som for den enkelte faglærer kanskje ikke er synlig. Dermed kan kontaktlærer peke på noen konkrete ting som eleven kan arbeide med, og som vil kunne gi forbedring i flere fag. Det å få 2-3 vekstpunkter fra 6-7 faglærere virker mye å forholde seg til.<BR/><BR/>Selvsagt betyr ikke dette at faglærer kan sette seg tilbake med beina høyt - den fagspesifikke oppfølgingen blir fortsatt dennes domene. Kontaktlærer skal ikke forklare derivasjonens mysterier for elever som sliter på det feltet - den oppfølgingen tar faglærer seg av i klasserommet, tilbakemeldinger på prøver, hva det måtte være av veiledningsstituasjoner.Bjørn Helgehttps://www.blogger.com/profile/06502927202419240617noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-89052807587911417692008-08-13T21:21:00.000+02:002008-08-13T21:21:00.000+02:00Ja, jeg mener at kontaktlærer må ta ansvar for å i...Ja, jeg mener at kontaktlærer må ta ansvar for å innhente informasjon om sine elever fra de andre lærerne, og som du sier - hvis det ikke er noe spesielt å bemerke burde det ikke være store jobben å gi den nødvendige tilbakemeldingen for kontaktlærerne. Jeg er tilhenger av å heller gjøre en god jobb med 15 elever enn å gjøre en summarisk med 60, for ikke å si 120. På denne måten kan kanskje kvaliteten på underveisvurderingene øke. Når det gjelder elever som stryker på prøver: Noen er verdensmestere i fortrengning, for å si det slik.Ingunnhttps://www.blogger.com/profile/14036244826673654020noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-27830944754656049712008-08-13T21:01:00.000+02:002008-08-13T21:01:00.000+02:00Jeg tenkte også umiddelbart på å overlate en del a...Jeg tenkte også umiddelbart på å overlate en del av jobben til kontaktlærer. Kan man velge det på individuell elevbasis? Noen elever er jo veldig lette å vurdere og evaluere - en jevn 4-er, f.eks. som ikke egentlig har behov for noe mer enn informasjonen som følger vurderinger på innleveringer. Den korte enkle informasjonen kan formidles i en elevsamtale med kontaktlærer, som får lenger samtaler med de "enkle" elevene, men samtidig får lettet sin jobb med de mer kompliserte og tilbakemeldings-trengende elevene i form av at faglærerne tar hver sin bit for dem.<BR/><BR/>(Dette ble visst veldig lange kompliserte setninger, men...)<BR/><BR/>Jeg ser absolutt poenget i det dere gjør, og etter mitt syn er dere i tråd med det vurderingsforskriftene nå sier. <BR/><BR/>Jeg har alltid lurt litt på hvordan elever som får 0 og 1 på alle prøver (hvis de i det hele tatt møter opp) kan være genuint overrasket over å stryke... Man må jo kunne kreve at elevene ser på den tilbakemelding de får hele tiden og gjør seg opp en formening om egen status?Anonymousnoreply@blogger.com