tag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post2194759353084775681..comments2023-03-28T17:14:52.242+02:00Comments on Tanketråder fra en lektors hverdag: Videre opp og fremIngunnhttp://www.blogger.com/profile/14036244826673654020noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-43182008265859255312009-05-26T09:50:00.043+02:002009-05-26T09:50:00.043+02:00Takk for interessant og inspirerende kommentar, In...Takk for interessant og inspirerende kommentar, Ingunn. Selv er jeg enig i mange av argumentene dine og kommer til å bruke blogging mye mer aktivt til neste år. <br /><br />Og hva angår skrivekompetanse, eller annen skolekompetanse, så forbauser det meg at vi i så liten grad "kondis" som parallell. Alle skjønner at jo mer du løper, jo bedre kondis får du. Hvorfor får vi ikke formidlet denne parallellen til elevene når det gjelder skriving? Man trenger jo visstnok bare trene 30 minutter hver dag for å få akseptabel kondis. Men trener våre elever målbevisst skriving hver dag i 30 minutter? Tenk om det ikke er mer som skal til?hilde melbyhttps://www.blogger.com/profile/05336875996195953017noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-77590455414264474772009-05-24T10:45:18.951+02:002009-05-24T10:45:18.951+02:00@Bjørn Helge Ja, er sjølvsagt med på at her er noe...@Bjørn Helge Ja, er sjølvsagt med på at her er noe i den retninga du antydar, men der skiljet ikkje prinsippielt går mellom bok og skjerm.arneolavhttp://www.arneolavnygard.com/blognoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-25223839484129680902009-05-23T23:55:09.652+02:002009-05-23T23:55:09.652+02:00@arneolav jeg ser (og ventet) innvendingen, og jeg...@arneolav jeg ser (og ventet) innvendingen, og jeg er enig i at det ikke er nok likhetstegn mellom boklighet og godt språk. Men det jeg synes å registrere er at de som leser bøker i større grad klarer å tilpasse formen etter innhold/kontekst. De klarer både å være formelle _og_ uformelle. Det handler blant annet om presisjon. Jeg er enig i at andre måter å uttrykke seg ikke står tilbake for en tradisjonelle, men det er ofte slik at de som behersker den grunnleggende modellen for kommuniksjon (innledning, hoveddel, avslutning, logiske avsnitt, koherens, kohesjon) også er gode med sammenhengende tekster, blogging og mye annet.<br /><br />Den største forskjellen synes jeg ofte går mellom de som er gode til å skrive kreativt og de som er dyktige på det formelle. Der har jeg også argumentert for at det bør ligge to ulike vurderinger til grunn.Bjørn Helgehttps://www.blogger.com/profile/06502927202419240617noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-7691280604639527402009-05-23T22:47:57.518+02:002009-05-23T22:47:57.518+02:00Jeg er bare positiv til blogging i skolen. Det har...Jeg er bare positiv til blogging i skolen. Det har jeg ikke hatt noe av i år, og jeg savnet det (så jeg håper jeg får en lærer som er positiv til det neste år).<br /><br />Det er mest sannsynlig en feiloppfatning at vi leser mindre enn andre; folk jeg omgås med leser mye nyheter og lignende på nettet. Man bare sitter ikke med bøker like mye som før. Som med det meste, er den overtagende generasjonen like flink - om ikke flinkere - enn sine foreldre til det meste; dette til tross for at det som oftest ser motsatt ut for den eldste generasjonen. Det har det gjort helt siden det gamle Hellas, men de færreste vil vel si at utviklingen har gått baklengs siden den gang.Eirikhttps://www.blogger.com/profile/04438935441324850280noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-70613489195103047042009-05-23T19:51:48.560+02:002009-05-23T19:51:48.560+02:00Veldig einig i at vi må skriva oftare og mindre i ...Veldig einig i at vi må skriva oftare og mindre i slengen! Eg er også sikker på at vi kan bli betre til å rettleia elevane i skrivinga, før produktet er ferdig. Til hausten startar eg opp med elevblogging, då er eg glad for at eg har dine røynsler å støtta meg på.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-66311372959501003572009-05-23T16:30:18.158+02:002009-05-23T16:30:18.158+02:00Eg er litt usikker på om det fangar nyansane godt ...Eg er litt usikker på om det fangar nyansane godt nok dersom ein kallar språket til papirlesarar rikt og skjermlesarar/spelarar mindre rikt. Malen dei blir bedømt ut frå då er festa i ein solid norsklærartradisjon, og då fell jo alt anna enn akademikarungane igjennom. Språkleg rikdom kan vanskeleg forklårast som ein objektiv storleik, som til dømes noe du finn blant akademikarar, noe BH over lett kan tolkast i retning av å meine. <br /><br />Eg trur rikdomen finst også blant dei som berre les på nettet, men det er ei heilt anna mynteining vi snakkar om, for å halde fram med verdimetaforen. Vi har rett nok enno ikkje språket til å snakke om det, og i alle høve ikkje i skulen, der malen er dei skuleflinke, korrekte men akk så drepande kjedelege og uinteressante lærebøkene + ein del inkjevetta litteratur som vi pressar ned gjennom gapa på dei stakkars små. <br /><br />LOL er vel så bra som "jeg tor sannelig jeg må le," meiner no eg. At det ikkje passar i ein norskstil, er eit heilt anna spørsmål, som absolutt ikkje handlar om rikdom.arneolavhttp://www.arneolavnygard.com/blognoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-80678567862814852302009-05-23T14:13:09.608+02:002009-05-23T14:13:09.608+02:00Jeg er enig med arneolav i at mange leser mye, men...Jeg er enig med arneolav i at mange leser mye, men jeg tror den språklige inputen er mindre rik, i alle fall med tanke på setningsvariasjon/-kompleksitet og ordforråd. Det er i min erfaring STOR forskjell på språket til dem som leser mer tradisjonelt og dem som ikke gjør det. <br /><br />Når det gjelder bloggen, er jeg veldig enig i at vi må få mer variasjon. Jeg hadde veldig gode forsetter i år, men kom av ulike årsaker ut av det ganske tidlig - og endte med klassiske stiler. Synd. Jeg har tro på gjentatt innlevering av samme tekst med ulike typer tilbakemelding, arbeid med deler av en tekst (f.eks. innledning til drøftende oppgaver). Jeg tror det kan komme mye positivt ut av drilling innen enkelte sjangre - den drøftende teksten er tross alt fundamental for å prestere i de fleste fag. De som ikke klarer å presentere stoffet iht den normen faller gjennom i fag etter fag - det er synd. <br /><br />Når det gjelder 3->1 karakter er jeg fortsatt uenig. Jeg tror vi må ha to, for norskfaget er for komplekst til å representeres hensiktsmessig av bare en.Bjørn Helgehttps://www.blogger.com/profile/06502927202419240617noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-90848659331186334622009-05-23T08:25:01.160+02:002009-05-23T08:25:01.160+02:00Ja, det har jeg også hørt, og det kan godt hende a...Ja, det har jeg også hørt, og det kan godt hende at du har rett i det. Kanskje jeg heller burde ha skervet at undervisningen tar utganspunkt i en anne lesetradisjon enn den dagens unge som regel har et forhold til (vi forholder oss til skjønnlitterær lesning først og fremst). Jeg for min del leste utrolig mye som ungdom for 20-25 år siden, men også min lesning har endret seg. Takk for innspillet.Ingunnhttps://www.blogger.com/profile/14036244826673654020noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-55153510864777829302009-05-23T08:13:46.380+02:002009-05-23T08:13:46.380+02:00Du skriv at dagens unge les og skriv noe mindre en...Du skriv at dagens unge les og skriv noe mindre enn før, men eg vil no heller meine det motsette? Svært mange av dagens unge både skriv og les langt, langt meir enn det eg gjorde for 20-25 år sidan, gjennom reiskaper for skriving som PC-en og mobiltelefonen, og sjangrar som SMS-en, Facebook, MSN, etc.arneolavhttp://www.arneolavnygard.com/blognoreply@blogger.com